Dag 7 & 8

Omhoog

Dag 7: Perge, Aspendos en Antalya

Kijkje door de Romeinse poort in Perge

Om 7.00 uur opgestaan . Boven zee hangt een lichte nevel. Toch het lijkt weer een onbewolkte dag te worden.

Rond half negen vertrekken voor een excursie naar Perge en Aspendos. Na enkele minuten keren we teToegang Kursunlu.jpg (108301 bytes)rug zodat Henk de vergeten batterij voor zijn fototoestel alsnog kan meenemen.Waterval Kursunlu.jpg (114605 bytes) Fijn dat dat kon. We gaan eerst naar de watervallen in het natuurpark van Kursunlu. Door de schoongespoten entree gaan we naar binnen. Heerlijk zo buiten in de natuur te zijn met dit prachtige weer. Na de koffie vertrekken we vandaar om 10.15 uur naar de overblijfselen van Perge.

We betreden het terrin door de Romeinse poort (foto boven). De stad telde in haar bloeitijd 100.000 inwoners. Opvallend zijn de restanten  van de Helinistische poort van 500 v. Chr. Aan de voet daarvan geeft Bülent uitleg wat waar te zien is en geeft ons tot 11.30 de tijd om zelf rond te kijken. Perge 1.jpg (49164 bytes)Perge 2.jpg (44539 bytes) Andere gidsen zien we met hun groep meelopen. Het is weer erg warm (33°C) om daar rond te lopen. Zigeunervrouwen proberen ons o.a. hun kettingen te verkopen, doch worden door bewakers verjaagd.

Bij de bus aangekomen blijkt dat in de bus ook koffie gezet kan worden. Waarom niet op de andere dagen? We krijgen “ van de zaak” een kopje koffie of thee.

De volgende plek die we bezoeken is het reusachtige, indrukwekkende theater van Aspendos vlak bij de plaats Belkis. Het is het best bewaarde Grieks/Romeinse theater uit de 2e eew na Chr. Tegen half twee vertrekken we weer. Besloten wordt om eerst ergens vlakbij de lunch te gaan gebruiken, want in Antalya zou daar weinig gelegenheid voor zijn.

Na de lunch rijden wij een km of 40 terug naar Antalya om daar in het centrum nog wat te winkelen. De rit duurt lang vanwege enkele opengebroken wegen die voor de nodige omleidingen en opstoppingen zorgen. Als we uitstappen neemt onze reisleider afscheid van ons, vanwege een vergadering die hij ’s avonds heeft. Hij geeft ons zijn gsm-nummer voor noodgevallen. Anneke en ik gaan op zoek naar de Bazar en vinden die na enige omzwervingen. Daarna terug gelopen via de oude haven naar het verzamelpunt. Onze chauffeur staat daar te wachten, telt het aantal aanwezigen en brengt ons terug naar het hotel. Daar nemen we van hem afscheid. Hij heeft ons bekwaam en veilig  1200 km vervoerd.

’s Avonds met de groep nog een terrasje bezocht voor een drankje ten afscheid.

Dag 8: Antalya - Amsterdam

zonsopkomst Antalya

Om 7.15 uur opgestaan om ons rustig voor te bereiden op de terugreis. De zon komt al weer op en boven zee is iets bewolking aanwezig. Na het ontbijt kopen we nog wat te drinken en te eten voor onderweg bij de kleine supermarkt schuin tegenover het hotel.

Om 9.15 uur stopt de touringcar die ons naar het vliegveld zal brengen  voor het hotel. Er zitten al andere mensen in.

Na het lange wachten bij het inchecken hebben we wel zin in een kopje koffie, dus roltrap op en op zoek naar een restaurant. Gevonden en er staan weinig mensen in de rij. Bij nadere bestudering van de prijslijst besluiten we af te zien van de koffie; een kop koffie kost daar 7 Miljoen, omgerekend 3,85€  (in guldens 8,40!!).  Dit lijkt op oplichting.

Drie kwartier voor vertrek kunnen we het vliegtuig van Transavia in. Het is tot de laatste stoel bezet en we vertrekken precies op tijd om 11.40 uur.

Na een rustige vlucht, waar gezellig nagekletst werd over de belevenissen van de afgelopen week, landen we om 14.24 uur Nederlandse tijd op Schiphol. Het is droog bij een temperatuur van 12°C, dat is wat anders dan de 30 graden die we gewend waren.  Bij de koffers nemen we afscheid van onze reisgenoten. Dag allemaal. Misschien ontmoeten we elkaar wel weer eens bij een volgende reis.

Wij gaan voldaan per trein terug naar Zwolle.