Dag 14 t/m 17

Omhoog

Naar Lake Victoria en Serengeti National Park

K5-0037.jpg (40833 bytes)Dag 14: Vandaag een wat rustige dag, we hoeven niet ver te rijden. Vandaar dat we wat later (7.00 uur) opstaan en ons kunnen verwonderen over de verscheidenheid aan vogels die zich langs de waterrand ophouden.  Achter een muur, een eindje van de camping, is het een drukte van jewelste.K5-0039.jpg (70466 bytes) Een visser verkoopt daar vanuit zijn net de gevangen vis. Vele mannen verdringen zich om de mooiste en slaan er soms flink op los. 's Morgens hebben we tijd om Musoma in te gaan. Dat is vanaf de camping slecht 15 minuten lopen. Daar treffen we een kleurrijk schouwspel van  omslagdoeken aan. De meest vrouwen dragen die. Aan de haven liggen stapels gedroogde visjes op kopers te wachten. Mensen die per boot komen lopen het laatste deel door het water. Om 12.00 uur lunchen we en vertrekken we naar Speke Bay. Voordat we Musoma verlaten doen we nog een keer de supermarkt aan en betalen gelijkK6-0004.jpg (77103 bytes) de rekening van gisteren. Om 16.00 uur rijden we de door Nederlanders geleide camping op, prachtig gelegen aan het Victoriameer. Volop zon bij een temperatuur van 35°C!. Super schoon en mooi sanitair met warme douches!. Eerst de tent opzetten, daarna wat spullen uitwassen en dan lekker douchen. K6-0005.jpg (90964 bytes) Gelijk daarna wordt de douche schoongemaakt! Aan de bar wat gedronken en gepraat en vervolgens wat vogels gespot. Bij de maaltijd om 19.30 uur vertelt Marcus, zoals hij dat iedere dag doet, wat er morgen valt te doen. We blijven hier n.l. twee nachten. We kunnen kiezen uit: 's morgens per boot naar het nabijgelegen visserdorp ($ 5 pp), 's middag onder begeleiding van de campingbeheerder een tocht op mountainbikes ($ 25 pp), vogelobservatie ($ 30 per 6 pers.) of gewoon zelf wat doen. Bijna iedereen gaat mee met de boten en er gaan 5 fietsen. 's Avonds op het terras met een groepje de reis tot nu toe geëvalueerd.

K6-0009.jpg (60433 bytes)Dag 15:  Na een lekkere douche is het ontbijt om 8.00 uur. Jan en ik gaan vogels spotten op het uitgestrekte campingterrein, maar wachten totdat de anderen met de vissersboten vertrokken zijn. Als zij wegvaren zien we, door onze verrekijker, iets verder aan de oever, hoe vrouwen uit het enkele kilometers verder gelegen dorpje zich aan het baden zijn. Daarna slaan ze hun omslagdoeken om, vullen hun lege K6-0015.jpg (76728 bytes)vaten (van ca. 20 liter) met water uit het meer, zetten zo'n vat op het hoofd en lopen dan 2 km gezamenlijk in een lange rij terug naar huis.

Tijdens het vogels spotten ontmoeten we nieuwsgierige kinderen. Ik laat ze door mijn kijker naar vogels kijken en toon ze de plaatjes in het vogelboek. Ook een groep vrouwen, met o.a. kinderen op de rug, komt langs en wil ook wel eens door de kijker kijken. 's Middags liggen we te luieren en maak ik een pentekening. De fietsers komen net voor het eten vermoeid van een mooie en interessante tocht terug. Onze kok Kip besteedt vandaag extra veel tijd aan het eten: patat met gebakken vis (tilapia) en een salade van diverse groeten. Een heerlijke maaltijd! Trouwens alle dagen aten we prima maaltijden.

K6-0016.jpg (99534 bytes)Dag 16: Om 10.00 uur verlaten we de camping zodat we om ca 11.00 uur het Serengeti National Park kunnen binnen rijden. Dit tijdstip is gekozen omdat we het park na 48 uur het park zullen verlaten en de toegangsprijs (voor ons) $ 50 pp per 24 uur is. Snel even plassen bij de ingang, want onderweg mag je de truck niet meer verlaten.  De ruiten van de truck gaan naar beneden en de game drive van ca. 6 uur K6-0025.jpg (61327 bytes)begint. Het eerste deel zien we veel Burchell's zebra's en gnoes, een serval, struisvogels, Masai giraffen, waterbokken, topi's, impala's, bavianen, krokodillen, nijlpaarden en vele verschillende vogels. K6-0030.jpg (47567 bytes)De lunch gebruiken we al rijdende. Daarna zien we tientallen kilometers grote vlaktes met weinig dieren. Om 17.15 uur rijden we de Nigiri campsite, midden in het park, op. Geen omheining, leeuwen en andere beesten kunnen er vrij rondlopen! Vandaar dat je dicht bij de truck en tenten moet blijven en 's nachts niet je tent uit mag om te K6-0031.jpg (86845 bytes)plassen. De dames oefenen zich daarom in het hanteren van plasgootjes ! Het sanitair bestaat, zoals we al een paar keer eerder aantroffen, uit 3 long drops. Er zijn geen werkende douches maar wel een grote opslagtank met water met daaraan slechts één kraan. We eten spaghetti en kruipen om 21.00 uur onze tent in. Eenmaal in bed horen we de hyena's huilen!

Dag 17: Als we opstaan is het bewolkt en miezert het een beetje. Om 6.30 zitten we al in de truck voor een  vroege game drive! We zien hyena's, een luipaard, nijlpaarden en struisvogels. Na drie kwartier ontdekken we een groep van 14 leeuwen: één leeuw, enkele leeuwinnen en een aantal welpen. Geweldig om die zo in de vrije natuur te kunnen zien. Het weer klaart op. Verder langs de Rettina-K6-0035.jpg (60528 bytes)hippopool, een poel vol met nijlpaarden met op de wal kleine reigers. Daarna langs de Kopjes (foto links) Kb-0015.jpg (85466 bytes)gereden. Om 8.50 uur ontdekt Benjamin, onze chauffeur, een luipaard in een boom (uiterst links op de linkertak van de boom). Tegen elf uur zijn we terug bij onze tenten voor de koffie, de lunch en om wat te rusten. Om 14.30 uur rijden gaan we naar de K7-0010.jpg (77161 bytes)Lodge midden in het park vanwaar je een mooi uitzicht hebt. We nemen er iets te drinken. Om 15.30 uur gaan we weer een game drive maken en stoppen al spoedig bij een gewond en stervend nijlpaard in een ondiepe pool. Het begint al te schemeren als we weer bij de tenten zijn. We gaan tijdig naar bed en slapen in één ruk door tot 5.30 uur.