Dag 3 & 4

Omhoog

Dag 3: Ephesus en Selçuk

Biobliotheek van Celcus in Efese

Als we om 6.45 uur de gordijnen opendoen, ligt onderons het zwembad er rimpelloos bij en zien we in de verte de overzijde van het dal oranje-geel verlicht worden door de opkomende zon. Het is weer onbewolkt!

Bij het vertrek is het een drukte van belang door de vele bussen die kennelijk allemaal om 8.00 uur willen vetrekken met hun reisgezelschap. Om kwart over acht rijden wij weg en kiezen aanvankelijk wat binnenwegen om op de grote weg in westelijke richting naar Aydin te komenKatoenplukkers.jpg (99679 bytes). Overal zien we bedrijvigheid in verband met de oogst van katoen. Tractoren met hoog opgeladen katoenbalen doen me denken aan het lied “jump down, turn around, pick a bale of cotton”. Midden tussen de velden hebben de arbeiders hun tenten, geheel afgedekt met stukken plastic, opgeslagen. Zij komen voor deze periode uit Oost-Turkije om hier hun geld te verdienen. Naast katoenplantages zijn er ook veel vijgenboomgaarden en bomen met citrusvruchten.

Rond tiBaptistorium.jpg (68910 bytes)en uur maken we een koffie pauze en kan Ismael de bus bijtanken. We rijden door Aylin naar Selçuk waar de eerste stop is bij de Johannesbasilica. Naast apostel Paulus bezocht ook Johannes Efese. Een graf op de burchtheuvel wordt als zijn graf gehouden. Op die plaats is in de 6e eeuw een enorme kerk gebouwd waarvan nu nog de gerestaureerde ruïnedelen resten. In het baptisterium is de doopplaats nog duidelijk herkenbaar aanwezig (zie foto).

We rijden verder en zijn even later (12.30 uur) op de parkeerplaats bij het graf vaWensen.jpg (56285 bytes)n Moeder Maria (Meryemama). Na een kort bezoek aan haar huis, lopen we langs de bronnen en de muur met de honderden doekjes waarop mensen een wens hebben geschreven, langzaam in de schaduw terug naar de bus. Het is weer behoorlijk warm op dit tijdstip van de dag.

Het is etenstijd en we rijden even terug, langs een ingang van Efese, naar een restaurant. Ook hier weer een uitgebreid assortiment voorgerechten.

Straat in Efese

Om half drie zijn we weer terug bij Efese, dat zo’n 5 km vanaf Selçuk ligt. Onder de boom in Efese.jpg (83269 bytes) Bülent gaat met ons mee en geeft ons, gezeten in de schaduw van een boom, uitleg over het ontstaan en de geschiedenis van Efese.  Het is indrukwekkend wat we allemaal aan overblijfselen zien. Regelmatig staan we stil en geeft onze reisleider uitleg. Voor de bibliotheek van Celcus wordt een groepsfoto gemaakt. Even verder aan de Marmerenstraat is het perfect overgeleverde theater. Hier herleven de bijbelverhalen van Paulus. Via de Havenstraat lopen we naar de uitgang waar onze bus staat te wachten.

Theater en Havenstraat Efese

Om 17.00 uur rijden we weg. We hebben wat tijd over en in overleg wordt besloten een kwalitatief goede leerfabriek te bezoeken. Na 10 minuten stoppen we voor de ingang vanj het bedrijf Arvalya. We worden in het Nederlands verwelkomd door de Belgische eigenaar en nemen plaats rond een catwalk. Daar krijgen we een show van lederen kleding door 3 mannequins en 2 dressman voorgeschoteld. Daarna worden we natuurlijk uitgenodigd om zelf kleding te bekijken en soms te  passen.

Ondergaande zon.jpg (36309 bytes)Het is over zessen als wij naar ons hotel in Kusadasi rijden.  Het ligt direct aan het strand en als wij onze koffers hebben weggebracht, kunnen we nog net genieten van de ondergaande zon.

Het was weer een prachtige dag. Vermoeid gaan wij om 21.30 uur naar bed; de schuifpui gaat dicht vanwege het lawaai op afstand en de airco dus aan.  Enkele anderen bezoeken nog een café in de buurt.

Dag 4: Priëne en Euromos

Zeustempel in Euromos

Het vertrek is om 8.30 uur gepland maar het wordt 10 minuten later. Ook vandaag is het weer een onbewolkte dag. Na een half uur rijden wenst de reisleider ons goedemorgen en vertelt wat we gaan doen. We gaan via Söke in zuidwestelijke richting naar Priëne.

Na een rit van een kilometer of 40 slaan we in Güllübahçe een smal weggetje in en staan na honderd meter voor de ingang van Priëne. De toegangsprijs zit, zoals van alle excursies die we doen, bij de 60€ in die we aan het begin van de reis betaald hebben en bedraagt iets meer dan 1€.

We moeten eerst een flink stukje klimmen wat voor de 78-jarige Henny niet meevalt. Halverwege verkiest zij het om in de schaduw van een oude olijfboom van het uitzicht te genieten en wat te gaan zitten tekenen. Bijna iedereen van het reisgezelschap kent onderhand de anderen bij de voornaam en dat draagt bij tot een erg goede sfeer in de groep.

Athenatempel Priene

We komen allereerst bij de indrukwekkende ruïne van de Athenatempel. Uit de brokstukken heeft men Priene tandwielen.jpg (44074 bytes) weer 5 zuilen opgebouwd. De onderdelen van de andere zuilen geven het terrein het aanzien van een veld met heel veel tandwielen. Bülent vertelt ons over de geschiedenis van deze plaats en neemt ons mee naar het theater. De griekse oorsprong is hier nog duidelijk te herkennen. Dit komt omdat de Romeinen deze stad niet meer interessant vonden en zich er niet vestigden. De haven was namelijk dichtgeslibd.  We bekijken ook nog het bouleutorion (vergaderruimte van het stadsbestuur) voordat we een half uur de tijd krijgen om op eigen gelegenheid nog wat rond te kijken. Aan de rand van de opgravingen heb je een wijds uitzicht over de Meanderdelta met zijn katoenplantages die beneden ons liggen. We zien in de verte een opslagplaats van katoen. Zouden we daar misschien een kijkje kunnen nemen?

Rij tractoren.jpg (87376 bytes)We lopen van de uitgang van Priëne naar beneden om in het dorpje wat te drinken voordat we onze tocht vervolgen. We komen  kwart over elf langs de katoenopslagplaats waar vele tractoren met vol beladen aanhangers staan te wachten om hun katoenbalen af tTheater Milete.jpg (74144 bytes)e kunnen leveren. We stoppen even om  wat foto’s te kunnen  nemen. Een half uurtje later zijn we in Milete dat midden in de vlakte van de Meander ligt. Als we tegen twaalf uur daar uitstappen is het al behoorlijk warm. Een vrachtwagen vol jeugdige katoenplukkers passeert ons. Voor ons ligt een fraai theater. Terwijl we naar boven klimmen speelt beneden een Nederlandse dame op een altblokfluit geestelijke muziek. Tentekamp Milete.jpg (85440 bytes) Sommige aanwezigen zingen mee.  Boven aangekomen zien we beneden ons, niet zo ver weg, een tentenkampje van katoenpukkerKatoenplukkers Milete.jpg (98054 bytes)s. Samen met Henk, Jan en Gerard loop ik er heen om wat foto’s te maken. Iets verderop is een gezin aan het katoenplukken. We mogen ook hen fotogKatoen.jpg (41009 bytes)raferen en zullen hen de foto’s opsturen. Voor het eerst zie ik de katoenplant in de stadia van bloem, knop en katoen (foto rechts). We moet nodig naar de bus terug want het is bijna kwart voor één. Een kwartiertje later stoppen wij het restaurant Balik in Didim dat aan het strand gelegen is. We hebben hier de mogelijkheid om zeebaars te eten. Om 14.00 uur stappen we weer in de bus en gaan op weg naar de Euromos-tempel, gelegen ten zuiden van Selimiye. Na bijna een uur rijden zijn we er. In de bus geeft Bülent uitleg over de  geschiedenis van deze tempel van de oppergod Zeus uit de 2e eeuw voor Christus. Een groot deel staat nog in zijn oorspronkelijke staat overeind. Terwijl wij wat rondkijken, foto’s maken en genieten van het mooie weer en de natuur, leest de reisleider zijn krantje in de schaduw van een boom.   Na een half uur hebben we het bekeken en reizen verder. Onderweg passeren we een omvangrijk terrein waar bruinkool gewonnen wordt.

Tegen 5 uur nog een koffiestop. Om een uur of zes is het buiten nog 26°C bij een relatieve vochtigheid van 58%. Op weg naar Marmaris rijden we in een laagvlakte langs een oude weg met grote Eucalyptusbomen. Daarna moet de bus er nog flink aan trekken om de laatste berg over te komen. Tegen half zeven stoppen we voor  het Balem Otel, een ander hotel dan in onze reispapieren staat aangegeven. Het ligt midden in een drukke winkelstaat met zicht op Burger King en Mc Donalds. De afstand naar de boulevard langs zee is slechts honderd meter. Na het douchen doen we voor het eten nog wat inkopen bij Gima.

Ook vanavond weer diner om 20.00 uur. Tijdens de maaltijden raken de deelnemers steeds meer met elkaar in gesprek over allerlei onderwerpen. Even na half tien maken wij op deze prachtige avond nog een wandeling langs de gezellige boulevard van Marmaris. Tegen elf uur liggen we in bed en sluiten tevreden onze ogen.

Jeugdige katoenplukkers op hun "vrije" zaterdag